quinta-feira, 22 de agosto de 2013

Mais à frente, a educação

“We’re probably at the death of education, right now,” said Stephen Heppell, a Professor at Bournemouth University, who’s regarded as one of the most influential academics in educational technology. “I think the structures and strictures of school, learning from 9 until 3, working on your own…not working with others…I think that’s dead or dying. And I think that learning is just beginning.”
So…how is technology changing the process of learning, exactly? “There’s a very big difference between ‘access to information’, and ‘school’,” said Seth Godin, entrepreneur, author and public figure. “They used to be the same thing. Information is there online, to any one of the billion people who has access to the Internet. So what that means, is if we give access to a 4-year-old, or an 8-year-old or a 12-year-old, they will get the information if they want it.” Daqui http://thenextweb.com/insider/2013/08/22/the-future-of-libraries/
E ainda 
(Voltar às raízes) Saber ensinar a aprender a pensar, semear a inquietação da paixão da descoberta, do conhecimento, da criação. Encontrar e estimar professores que olhem para os alunos, para as pessoas, se interessem por eles, por elas (minuto 19:26 e seguintes).

Uma ideia mesmo gira


Antes de um teste, os alunos preenchem este "graffiti" com o que sabem sobre a matéria a ser testada, com palavras e cores e formas, que aproveitam depois para partilhar. Depois, fica mais fácil aproveitar a preparação do teste para... aprender.

Ler mais aqui https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoVgITL7OAkuT0K1U4ZYnwnbLTlF2mVPN2dvCnf6jDHX0cEVkNVjBz3TAtB3OhUzTv4UPBwIaSswBslfm2j6y9jnm6Ro8QACNDPECwMyCjD907m57S3BW3hyISKjVnetTBZ5JHI9_G6ZE/s320/IMG_0176.JPG

domingo, 18 de agosto de 2013

Cabeça e coração - bibliotecas escolares, pensamento crítico, missão educativa



Critical Thinking - Saskatoon Public Schools - Elementary LibGuides - LibGuides at Saskatoon Public Elementary Schools
Students use critical thinking skills to plan and conduct research, manage projects, solve problems, and make informed decisions using appropriate digital tools and resources.
a.      Identify and define authentic problems and significant questions for investigation
b.      Plan and manage activities to develop a solution or complete a project
c.      Collect and analyze data to identify solutions and/or make informed decisions
d.      Use multiple processes and diverse perspectives to explore alternative solutions
Uma parte importante dos Guias da Biblioteca das Escolas Públicas de Saskatoon (Canadá). Trabalho inspirador!
Vale a pena percorrer o sítio web e deter-se nos materiais aí reunidos e organizados pela Biblioteca Escolar, que está sempre no coraçãoi das aprendizagens dos alunos, como lembra o video feito em 2013 pelos Professores Bibliotecários de Washington (EUA), da WLMA (Washington Library Media Association).

Em Singapura, hoje


Presença de Portugal no 79º Congresso Internacional da IFLA, que podemos seguir diariamente aqui
Parabéns e obrigada, Luísa Alvim e J. A. Calixto!