Pesquisar Search

sábado, 21 de maio de 2011

Municípios e Regiões no Desenvolvimento Histórico da Educação

Tema do Programa de Doutoramento em História da Educação do Instituto de Educação, em Lisboa (Portugal). Abertas as inscrições até 19 de Junho (10 vagas).

Original, muito actual e sem dúvida pertinente. Animem-se, historiadores do futuro! Garantam-nos alimento ao conhecimento do País que fomos, somos e podemos vir a ser.


sexta-feira, 20 de maio de 2011

Kandinsky na pré-escola





Aula Infantil, blog alimentado pela educadora de Aguadulce, Almeria (Espanha), explica neste post como foi trabalhar Kandinsky com os  mais pequenos, depois de num mês anterior se terem debruçado sobre um quadro do pintor (Círculos concêntricos)



Selo Boa Pratica do mês de Maio no Blog Leer.es (Fundacion German Sanchez Ruipèrez

lerdo ler: Estar lá

lerdo ler: Estar lá: "Quarenta e cinco minutos em silêncio, a ler. Ideia da biblioteca escolar, cumprida a 4 de Maio do Ano da Graça de 2011, em Lisboa Este..."

Biblioteca combativa

Unas 40 personas han pasado la noche al raso como parte de la acampada protesta de la plaza de España de Palma, en la que esta mañana quedaban alrededor de veinte personas bien organizadas, con una mesa informativa, una biblioteca improvisada y un quiosco de prensa al alcance de los transeúntes.


Utilidades techno web

para professores


EUA Bibliotecas escolares 2011


School Librarians Leaders in school, district
Overall, almost two-thirds of respondents (65 percent, chart 4-B) consider themselves tech leaders in their school or district. But there’s a generation gap. Only 57 percent of those over age 55 rate themselves as leaders, compared to 74 percent of those under 35.
In addition to the 84 percent that provide some instruction to the faculty, 62 percent of school librarians are also involved in planning their school’s technology resources (chart 4-C), with librarians in rural districts more involved in district planning. On a hopeful note, nearly 90 percent of those surveyed (see chart 4-D) say they’re responsible for recommending or purchasing technology for their school or district.
Ler mais aqui

quinta-feira, 19 de maio de 2011

Arquitectura e Bibliotecas

De depósitos de livros a espaços sociais: novas tendências da arquitectura de bibliotecas



Mesa-redonda no âmbito do 10° aniversário da Biblioteca Municipal Almeida Garrett no Porto



20.05.2011, 18h00 – 20h00


5+1 grandes erros comuns em educação virtual

Muito bom, embora algo extenso. Alertas bem humorados para o que vamos vivendo. Chamada ao essencial da Educação, mais ou menos virtual.
Acedida via grupo E-Learning Gurus - Portugal, pela mão de Neuza Pedro.

quarta-feira, 18 de maio de 2011

Relatório NMC Horizon K-12, ed. 2011

Financiado pela HP. Desenvolvido pelo Consortium New Media



Quoting:



"Sense-making and the ability to assess the credibility of information are paramount."



"Digital litreacy is less about tools and more about critical thinking."


Together For Learning: School Libraries and the Emergence of the Learning Commons

This presentation is meant to support schools and boards as they introduce the above document and look at ways to implement it.

OSLA Document, 2011

Today’s schools are experiencing a great deal of change. Just as the rest of the world’s political, social, economic, and scientific realities have been shifted by swift advances in information and communication technology, so too has education. These forces are altering the way people work, play and learn. Schools are being challenged to harness the unfamiliar yet incredibly fascinating opportunities presented by this transformation… all while ensuring students emerge with the skills they need, not only to survive, but to thrive.

Development of a Learning Commons addresses this challenge.

Colaborar : inerente à educação de adultos


While national collaborations attract publicity, for most programs a local collaboration is both more realistic and more useful. Local organizations are more likely to care enough about your community to want to invest time, resources and money in your program. Be clear about what kind of collaboration you want to set up - is it a straight sponsorship deal, or do you want the library to become a full partner in your program? If you have nothing in mind when you start, you are likely to get it. 
People often talk as if collaboration is a new thing in adult literacy education, made necessary by shrinking resources. What I have suggested here is that collaboration is a long established principle of adult education, a central component of our vocation. Collaboration adds value to what we do in so many senses, and is not as hard as the word can make us think.
Ralf St.Clair, hoje professor em Glasgow, dirigiu um Centro de Literacia e Educação de Adultos no Texas (TCALL). Escocês de nascimento, chegou ao Texas através do Canadá, e tem mais de 20 anos de experiência neste campo, tendo-se doutorado na Universidade da Columbia Britânica em Vancouver. Faz investigação sobre literacia familiar e de adultos, e desenvolvimento curricular
.
Neste artigo,Together We Learn : Collaboration and Adult Literacy Education,  desenvolve a ideia de que a colaboração é inerente a contextos de educação de adultos a área das literacias, incluindo contextos de trabalho. Por outras palavras, e pelo simples facto de sermos adultos, quanto menos colaboramos, menos evoluímos nas competências literácicas, que nos são sempre necessárias ao longo da vida.
Entre as instituições que destaca como influentes neste campo, estão as Bibliotecas (além das Igrejas, das Universidades, das Escolas, dos Sindicatos, das Empresas, Associações e Entidades oficiais tais como Serviços Sociais).



Contou-me da Biblioteca Leitura e Olhares (de um Agrupamento de Évora - descubram qual!) no Facebook, e eu conto:
Hoje, dia 17 de Maio (2011), a Hora do Conto foi feita por três fantásticos alunos da nossa turma PIEF e o público foi o 3ºano do Agrupamento. De manhã à tarde andámos numa roda viva, de escola em escola, a semear leituras. Houve também o PARE, ESCUTE E LEIA, reportado no album com o mesmo nome. 
No dia 16 de Maio, inauguração da Semana da Leitura, houve uma sessão sobre SeguraNet, encontro com Maria João Gomes Núncio, autora infantil de histórias da nossa História, feira do livro, animação no polivalente ao som de Beethoven, Ler Sons Ouvir Música na BE com os músicos José Luís Silva e André Penas, para as turmas do ensino articulado de música e a Hora do Conto com a professora Isabel Fernandes, a anterior coordenadora do nosso espaço de magia. Foi um dia cheio!
Para os que não sabem, PIEF são turmas com programa organizado pelos Ministérios da Educação e do Trabalho e da Solidariedade como "medida de excepção que se apresenta como remediação quando tudo o mais falhou" (sic).

"Community is the new center"


Apresentação no âmbito do 
Encontro Anual da Rede Nacional de Centros de Recurso em Conhecimento (RCRC) 
que aconteceu no passado dia 11 de Maio, no Auditório do Instituto do Emprego e Formação Profissional
em Lisboa.

Aprendemos também fora da Escola / Learning also outside schools





Museums, Libraries and 21st Century Skills
This project underscores the critical role of our nation’s museums and libraries in helping citizens build  such 21st century skills as information, communications and technology literacy, critical thinking, problem solving, creativity, civic literacy, and global awareness.

Recognizing that every individual requires these competencies to succeed in 21st century life and work, IMLS offers the Museums, Libraries, and 21st Century Skills project to:

Support museums and public libraries in envisioning and defining their roles as institutions of learning in the 21st century;

Enhance understanding among policymakers and other stakeholders about the integral roles museums and libraries play in creating an engaged citizenry and competitive workforce.



Institute of Museum and Library Services Logo

This report provides a self-assessment tool and an assessment of museums and libraries against a continuum of 21st century skills.

Tecnologia & Educação

++ Click to Enlarge Image ++
How Technology is Facilitating Education  | Infographic |
Via:Masters in Education.org


Infographic: How Technology is Facilitating Education | Masters in Education.org

Thanks to Masters in Education.org for this image, and to K. Walsh comments on it

Como serão os futuros professores do futuro?

Female students may be a bit more pragmatic and reflexive than their male counterparts. (do resumo)


Voltar a estudar Humanidades articulando com o estudo da Ciência

Do we think that a nation of well-trained drones who make sure to be polite as they check us into hotels and on to airplanes is a functioning democracy? I don’t and you don’t. Stop the madness. Push back. More soon — I’m off to meet students (smart) and teachers (interested in learning) — before it is too late.


Frente de trabalho incessante: mostrar que somos úteis e necessários

"ll stakeholders recognize the profound ways in which school librarians can and do influence students to develop twenty-first-century learning skills and to embrace reading as a lifelong activity. This has not only been documented by the many statewide impact studies and but also by individual principals who recognize the relationship between increases in their students’ ELA test scores and the presence and use of their school library.



But this is not enough.



School librarians must accept the additional role of school-based researchers and evidence-based practitioners, collecting data from their constituents about their library programs and information services and documenting their effects." (das conclusões)


terça-feira, 17 de maio de 2011

HUB

Biblioteca escolar



coração da escola

pulmões

orgão vital!


Austrália Bibliotecas Escolares 2011


Durante um debate parlamentar em curso na Austrália sobre as bibliotecas escolares e a diferença que fazem na educação e no papel das escolas na formação das futuras gerações, muitos decisores políticos e mesmo directores de escolas, reconhecendo que elas são um dos pilares das escolas de qualidade do País, assumiram desconhecer os resultados da investigação científica que comprova o valor das bibliotecas escolares na aprendizagem.

Karen Bonanno reforça num breve artigo os principais argumentos apresentados.

Destaco dois pontos de que nem sempre ouvimos falar:

1. a importância da biblioteca escolar na actualização de quem trabalha nas escolas. Lá como cá, ainda há muitos professores no activo, por exemplo, que na sua formação inicial não abordaram as literacias... contam (quando contam) com as bibliotecas escolares para aprender mais sobre estes temas hoje essenciais, ao mesmo tempo que os seus alunos desenvolvem competências leitoras e digitais, que ainda há 10 anos nem se imaginavam tão necessárias. E no entanto, como diria Galileu, si muove...
School libraries make a difference: "School libraries make a difference to staff professional learning. During the Inquiry examples of informal professional learning being delivered by the teacher librarian during a teaching session with the students and the teacher in the library were presented. Pre-service teacher training has not included courses related to information literacy or digital media literacy. "
2. a diferença que a biblioteca escolar, incluindo as suas condições físicas atractivas, faz na percepção que os pais têm do estabelecimento educativo que é melhor para os seus filhos, influenciando naturalmente a atitude dos alunos realtivamente à escola

School libraries make a difference to student enrolment"To end on a wildcard, I would propose the statement that, under the BER, school libraries are education real estate. In the majority of cases I’m sure the parents are taken to the ‘new’ school library as part of the tour when considering a suitable school for their child."

Canadá Bibliotecas Escolares 2011


Relatório publicado agora (Maio 2011) pela People for Education (Ontario), organização não governamental que trabalha com as famílias em defesa da qualidade na escola pública, dá conta de retrocessos nas bibliotecas escolares canadianas e alerta para consequências negativas caso não haja políticas diferentes.


School libraries are a doorway for children and youth to learn about the world.  By design, they are sites for students to explore and develop their own interests, and to foster a love of  reading, along with their inquiry and research skills.  And as the digital world puts more and more information at students’ finger tips, the library can open the door to learning beyond the walls of the school. [...]

RECOMMENDATIONS
All students and teachers should have the capacity to find, evaluate, organize and transform information in the digital universe.

People for Education recommends
••• that the province support a leadership role for teacher-librarians, who can work with classroom teachers to develop feasible information literacy programs for all students and
••• that the province ensure that all teachers receive appropriate information and technology education in faculties of education and through ongoing professional development.

Ler mais aqui 

Manuais para que vos queremos


De OnlineSchools.org

Digital curation

Digital curation involves maintaining, preserving and adding value to digital research data throughout its lifecycle.


3 ideias chave para uma escola que não mate a criatividade

1) Campbell's Law. If everyone knows what is being used to measure progress, expect corruption. Whatever is being used to make decisions about money, resources, teacher performance, and student performance is subject to distortion.